"Med de nya reglerna så kommer människor hit från länder utanför EU/EES, helt beroende av de arbetsgivare som anställer dem. De är helt i händerna på dessa. Vi har sett ett otal fall där människor bor sämre än djur, får knappt någon lön och har usla arbetsvillkor. Så ska inte vi ha det på svensk arbetsmarknad. Då känner människor rädsla för att villkoren i Sverige kommer att försämras, kommer att pressas, därför att man försätter enskilda människor i denna situation. Vi ska ha en ordning där båda parter på arbetsmarknaden har ett inflytande över det här.”
Vad ett otal fall är framgår inte. Att det har rapporterats om missförhållanden som illa drabbat ett antal arbetskraftsinvandrare har vi alla kunnat läsa om. Ett otal ger sken av att det handlar om väldigt många - utan att Löfven anger hur många han anar far illa.
Han nämner inte heller att riksdagen just nu processar en proposition om åtgärder gentemot arbetsgivare som inte följer regelverken.
Statistik från
Migrationsverket som har säsongsrensats för kortare jobb visar att
·
När
samtliga yrkesgrupper jämförs kommer dataspecialister, som hör till kategorin
högt kvalificerad arbetskraft, på första plats. 4 644 specialister inom data
från länder utanför EU/EES-området hade tillstånd att arbeta i Sverige vid
senaste årsskiftet. På andra plats kommer storhushålls- och restaurangpersonal
med 2 586 tillstånd. Av de 10 största yrkesgrupperna kräver fyra högt
kvalificerad utbildning.
·
Indien
är klart störst bland länder med högt kvalificerad arbetskraftsinvandring och
står för drygt en tredjedel (3 494) av alla arbetstillstånd. Framför allt är det
indiska dataspecialister som kommer till Sverige och möter de kompetensbehov som
finns på den svenska arbetsmarknaden.
Många arbetsgivare skulle inte kunna bedriva en fungerande verksamhet om inte arbetskraftsinvandringen fanns som möjlighet eftersom man inte finner den kompetens man söker i landet.
Jag följer bland annat ett exempel i Jönköping med en kille som har jobb, bra försäkringar, boende osv och redan jobbar som nu nekas för att en försäkring som ingen på arbetsplatsen hade men som man nu tecknat inte fanns vid ansökningstillfället. Jag har under året stött på en rad företagare som sagt att handläggningstiderna är för långa och som å sin sida anser att migrationsverket hellre fäller än tillåter en ansökan. I Jönköpingsfallet fäller Migrationsverket på en teknikalitet. Kvar kommer en arbetsplats att stå utan en välbehövd kärnkompetens för verksamheten.
Debatten lär gå het framöver. Särskilt som LO i dag kallar till presskonferens i morgon om en rapport kring AKI. I pressmeddelandet skriver man bland annat:
"Rapporten tar bland annat upp uppgifter om fusk och utnyttjande som följt i avregleringens spår. Bland annat misstänks fler än hälften av alla arbetstillstånd på LOs område vara förmedlade mot betalning. Och många arbetstagare riskerar att utnyttjas under närmast slavliknande förhållanden"
Ord som "misstänks", "riskerar och "uppgifter om fusk" ger en bild av att rapporten verkar bygga på hörsägen. För debattens skull och för att kunna korrigera eventuellt missbruk hoppas jag att rapporten är tydlig, saklig, konkret och med klar statistik.
Dagens dimmor borde skingra sig i morgon så vi får veta mer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.