Under gårdagens möte med kommunkretsen för Centerpartiet i Botkyrka-Grödinge fortsatte arbetet inför valet i september 2014. Vi avgjorde en rad strategiska frågor. Den tyngsta under gårdagens sammanträde handlade om hur vi avser att gå till val.
Centerpartiet är grundare av Allians för Sverige och vi hade velat se en framkomlig väg för bildandet av en Allians för Botkyrka. Tyvärr är det i dag omöjligt för oss att se det som en framkomlig väg. Det totala haveriet inom Moderaterna i Botkyrka gör att vi dels inte vet vem vi ska prata med men också att vi inte ser Moderaterna som en tillgång i ett allianssamarbete.
Moderaterna hade som störta alliansparti annars varit en naturlig ledare för ett alliansarbete. Den konflikt vi alla kunnat följa i media gör dock att vi inte ser hur ett samarbete ska kunna komma till stånd. Vi tror att ett sådant samarbete rent av hade kunnat vara skadligt för oss.
Moderaterna måste lösa sina interna problem som framstår som avgrundsdjupa innan ett närmande är möjligt.
Därför beslutade Centerpartiet i Botkyrka-Grödinge i går enhälligt att gå till val helt som eget parti utan alliansförpliktelser åt något håll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.