onsdag, november 06, 2013

Undrar vad Löfven gör i dag?

Det var inte så länge sedan som socialdemokraternas partiledare putsade upp lackskorna, åkte till Drottningholm och höll en presskonferens där han ville påskina att Socialdemokraterna var det bästa som hänt svensk landsbygd. Hela spektaklet blev löjeväckande men låt oss nu vara hyggliga och anta att Stefan Löfven verkligen menade något med sin ambition. Då kommer frågan vad han gör i dag?

Under bara den senaste tiden har nämligen hans eget parti beslutat att strunta i en folkomröstning i Västerbotten om sjukvårdens tillgänglighet i Västerbottens inland. Folkomröstningen sa ett rungande ja. Sossarna säger ett rungande nej och så blir det.

I Valdemarsvik lägger man ner byskolor och på många fler platser. Det kan mycket väl behövas justeringar i antalet skolor i en del kommuner. Det är inte det jag säger. Det jag säger är att det klingar tomt och innehållslöst när Löfven säger sig vilja satsa och man lokalt helt plockar sönder.

Särskilt i dag klingar det falskt. I dag ska sossarna i Nordmalings kommunfullmäktige besluta att lägga ned samtliga byskolor i kommunen. Det finns alternativa ekonomiska förslag och det är svaga underlag som går att ifrågasätta som fått fram siffror på att detta ens skulle leda till en ekonomisk förstärkning.

Byskolorna gör bra resultat och erbjuder en trygg miljö på ett kostnadseffektivt sätt. Men läggas ned ska de. Inte en utan alla.

Stefan Löfven borde ha en ordentlig huvudvärk i dag om han menade allvar med sitt landsbygdsustepel. Han borde också känna ett enormt svek mot framförallt hela Västerbottens befolkning där hans parti i rask takt monterar ner landsbygden.

Det enda positiva som kommer ur detta är att (s) borde åka på dunderstryk i valet 2014 för sina insatser att utradera Västerbottens landsbygd. Centerpartiet har stått pall och har visat på andra vägar. Västerbottningarna gör bäst i att ta en centervalsedel i valet 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.