I EUP har Cecilia Wikström Fp fått igenom ett yrkande i ett utskott om att utländska studenter ska få stanna 18 månader efter avslutade studier för att söka jobb. I grund och botten en bra inriktning. Som så ofta dock ej så enkelt som det kan te sig.
I dag tillåts studenten stanna i 3 månader för att söka jobb. I CiMu (kommittén för cirkulär migration och utveckling) som tittade på vad vi kan göra för att underlätta för människor som rör sig över gränser samt utvecklingen både för Sverige och deras hemländer hade vi den frågan på bordet.
Vi såg det som ett otroligt bortkastande av resurser att skicka hem studenter som fått en bra examen i Sverige utan att de fått en rimlig chans att söka jobb här. Många av dem söker sig i stället till andra länder där de blir yrkesverksamma. Vi föreslog därför där en tid om 6 månader för jobbsökande efter uttagen examen.
I detta inslag till Ekot öppnar jag för en diskussion om en tid på upp till 12 månader om det finns god grund att argumentera ifrån. 18 månader, 1.5 år, är en lång tid att söka jobb. Risken är för den enskilde att den blir inlåst i arbetslöshet i Sverige i stället för att finna jobb någon annanstans.
Risken med att EU tar gemensamma regler på området är dock den uppenbara konflikten som finns i att Kommisstionen föreslår en gräns om 3 månader. Utskottet i EUP föreslår nu 18 månader. Vinner Kommissionen gehör får vi snävare regler än de vi vill ha i Sverige. Det är alltid faran med att lyfta en fråga till EU-nivå. Men låt oss hoppas att det landar bra nu när den ändå är där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.