tisdag, november 19, 2013

Polisen begär direkt avlyssning?

Dagens stora nyhet är att SÄPO, polisen och andra rättsvårdande myndigheter vill få direkt tillgång att kunna hämta information ur kabel utan att gå via någon form av kontrollstation. Det liknar oerhört mkt FRA 1.0. Skillnaden är att här glider det via myndighetshantering och PTS.

"Total övervakning" kallar advokatsamfundets ordförande Anne Ramberg detta och det är ingen överdrift.

I FRA-diskussionen var mina ingångar att det är för brett man går ut, det finns ingen rättskontroll,  och det ska inte få ske mot svenska medborgare mm. De sakerna och fler kontrollorgan kom till. I detta fall gör polisen flitiga inlägg för att så inte ska ske här.

Att ge polisen direkt tillgång till flödet är i mina ögon helt oacceptabelt. Det måste finnas en rättslig prövning, det måste finnas tydliga avgränsningar, inhämtning av överskottsinformation måste minimeras osv osv. Risken för att information når fel händer, tilltagande ändamålsglidning samt ökad press på dem som har tillgång till direktavlyssning att söka efter annan information åt illegala element kommer att öka enormt.

FORES skrev mycket klokt om frågan i går. Tycker att Tele 2s sätt att hantera förfrågan där de ser om frågan stämmer med lagens möjligheter och att man gör det manuellt är fullt rimlig. Som det påpekas i denna artikel är det dock inte operatörerna som ska tvingas agera utan vi ska ha ett regelverksom hanterar det.

Jag medverkar i P4 hos Lotta Bromé kl 13 och talar om detta.

1 kommentar:

  1. Länk till din insats hos Lotta. Bra jobbat!

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5708333

    SvaraRadera

Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.