Det råder för mig stora oklarheter om vad dagens debatt om polisens möjlighet att få tillång till lagrade uppgifter faktiskt innebära.
De vill kunna få uthämtningen av uppgifter automatiserad. Dock borde samma regler som redan i dag finns i form av krav på domstolsbeslut i lagen om hemlig teleavlyssning fortsatt gälla.
Polisen säger i P1 morgon att de vill kunna tillgodogöra sig informationen på 2 minuter samt att det är ett problem med operatörer som inte tillgängliggör informationen tillräckligt snabbt för att personal går hem för dagen (ungefär).
Samtidigt när jag roddat i det hela får jag fram att domstolsprävning fortsatt ska ske. Hinner man av tidsnödsskäl inte domstolsprövning så får åklagare fatta intrerremistiskt beslut. Så är det redan i dag. Därefter ska fortsatt operatören tillgängliggöra informationen om jag nu fått rätt information. Jag förstår därför inte hur mkt snabbare detta system kommer att bli?
På det hela är det en hel rad oklarheter i detta och jag kan inte riktigt säga än om det egentligen är så stort skillnad mot hur dagens system fungerar? Jag har fått inrycket av rapporteringen att man polis osv genom denna automatisering ska kunna få direkttillgång till informationen. Det vore helt oacceptabelt. Ju längre dagen går desto mer framstår det som att så inte är fallet. Å andra sidan styrka representanten för polisen i P1 Morgon min farhåga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.