I dag finns en artikel i Svd som handlar om min syn på hur man framöver bör hantera integritetsfrågorna. Mycket snart tillsätts den integritetskommission som ska göra en helhetsöversyn av den lagstiftning som finns och berör det vi i dagligt tal kallar personlig integritet. Att i det läget sjösätta ny lagstiftning som inkräktar på den personliga integriteten skulle komma att underminera det arbetet.
Lagstiftning som kommmer till under arbetets gång skulle inte kunna hinna utvärderas i sin fulla effekt innan det blir dags för kommissionen att leverera sitt resultat. Det skulle i sin tur leda till att en ny kommission skulle behöva tillsättas för att reda ut hur den nya lagstiftningen slår.
Ska kommissionen kunnna göra ett bra jobb krävs att den dels får arbetsro samt att den lagstiftning de ska bedöma är i full effekt.
Det kommer därtill en ny översyn av FRA om inte allt för länge. Den rimliga hålningen framöver är därför att lägga ett moratorium över ny lagstiftning som riskerar inkräkta på den personliga integritetet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar. Är den inte spydig kommer den upp så snart jag bara hinner.